huvud ettord mobil

6 tips för att få kunderna att älska din webbplats

APRIL 2017



Finns det några hemligt knep för att få en riktigt bra grund till din webblats? Ja det finns det faktiskt. Här kommer 6 enkla tips som kan lyfta din webbplats till nya höjder.

Gå igenom:

  1. Är startsidan överblickbar, berättar den det kunderna vill veta när de kommer in och engagerar den kunden?
  2. Säger bilderna det de ska säga?
  3. Är texterna för långa eller skrivna i för långa rader?
  4. Har webben byggts på allteftersom och gjort att strukturen spretar?
  5. Använder du rätt typsnitt och färger för att signalera det du vill?
  6. Och sist men inte minst, har webbplatsen väl synliga kontaktuppgifter och berättar den vem du/ni är?


1. Är startsidan överblickbar och berättar den det kunderna vill veta när de kommer in?

Desto färre saker du har på webbens startsida, ju bättre är det.
Försök att ge kunden en bra överblick direkt. Vad är det ni gör/säljer? Berätta det på ett eget och säljande sätt. Vad är ni bra på/bäst på, varför ska kunderna välja just er? 

Titta gärna här på hur andra gjort.
Här kommer några exempel, som jag själv tycker är bra.

Kitchentime
Vad vill man om man går in på Kithentime? Jo, man vill köpa kökssaker.

Smart av dem att lägga fyndhörnan väl synligt när man kommer in på sidan. De väcker engagemang direkt hos kunden och visar att här kan du fynda förutom att vi har stort ordinarie sortiment.

Ica-Banken
Här fångar man kunden direkt med en applikation där man ser hur mycket det kostar att söka lån. Dessutom har de bra meny, trevliga bilder och nyheter på startsidan. Värt att gå in och titta på!

Marabou
En väldigt enkel webbplats med enkel meny och trevliga rutor med bilder. Mer behövs inte. Komplicera inte i onödan. Dessutom engagerar även dem med "skicka choklad till någon du tycker om". Det väcker genast sympati.

2. Säger bilderna det de ska säga?
BIlder och rörlig bild är säljande? Vilket företag blir du mest sugen att köpa kläder från av företagen nedan? Hur mycket tror du bilderna spelar in för köp?

3. Är texterna för långa eller skrivna i för långa rader?
Något många inte egentligen tänker på är läsbarheten på webben. Vad är det som gör att en text läses och är enkel att läsa? En av de viktigaste sakerna är att texten inte ligger i för långa rader, i för liten storlek, som texten här. Det gör texten svårläst och det blir genast ett motstånd till läsning. Om du vill att texten ska ligga över hela sidan, gör den då större i storlek istället.

Den här raden är lättare att läsa även om den går över hela utrymmet.

Använd inte heller svårlästa typsnitt till längre texter.

Som här:

Du kan ändra denna exempeltext. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Donec libero. Suspendisse bibendum. Cras id urna. Morbi tincidunt, orci ac convallis aliquam, lectus turpis varius lorem, eu posuere nunc justo tempus leo. Donec mattis, purus nec placerat bibendum, dui pede condimentum odio, ac blandit ante orci ut diam.

Eller här:

Du kan ändra denna exempeltext. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Donec libero. Suspendisse bibendum. Cras id urna. Morbi tincidunt, orci ac convallis aliquam, lectus turpis varius lorem, eu posuere nunc justo tempus leo. Donec mattis, purus nec placerat bibendum, dui pede condimentum odio, ac blandit ante orci ut diam.

4. Har webben byggts på allteftersom och gjort att strukturen spretar?

Se till att bygga webbplatsen enligt samma struktur i de olika nivåerna. Då blir sidan mer lättnavigerad för besökaren och
ger ett trovärdigare intryck.

Tänk igenom strukturerna och nivåerna. Sedan är det bara att kopiera sidorna. Det sparar även tid vid skapandet och det blir  billigare om du anlitar någon som gör webbplatsen.

5. Använder du rätt typsnitt och färger för att signalera det du vill?
Olika typsnitt och olika färger signalerar olika saker. Bestäm två typsnitt och två färger och håll dig till dem för att få en webbplats som håller ihop visuellt. 
6. Och sist men inte minst, har webbplatsen väl synliga kontaktuppgifter och berättar den vem du/ni är?
Kunderna vill veta vem de handlar av. Vad är storyn bakom varumärket? Var inte rädd för att visa vem du är. Ju starkare identitet desto mer knyter du kunderna närmare dig. Man vill handla av dem man tycker om. Visa också gärna med bilder vem du och dina medarebetare är.

Glöm inte heller att ha en väl synlig kontaktruta eller rubrik i menyn. Inget retar en besökare så mycket som att inte hitta vem man ska kontakt med och hur.

Efwa Attling
Varumärket Efwa Attling bygger hela sitt varumärke på storytelling om grundaren Efwa Attling.

Fastighetsbyrån Strängnäs
Det är alltid trevligt att se vilka som arbetar på ett företag. Här Fastighetsbyrån i Strängnäs, kontaktuppgifter med bild.

EttOrd kan hjälpa er med att gå igenom er webbplats och se till att den säger det ni vill till era kunder. Vi kan även bygga er webbplats från början.

Tveka inte, kontakta oss för ett inledande möte och diskussion hur vi skulle kunna ge ert företag en riktigt bra webbplats som stärker ert varumärke och ökar försäljningen.

Läs mer här

MEJL: marie@ettord.se
MOBIL: 070 495 88 80