huvud ettord mobil

Signalera rätt saker med en enhetlig grafisk identitet

FEBRUARI 2017


Varför behövs en grafisk identiet i organisationer och företag?
Jo, det behövs för att mottagaren snabbare ska förstå vem det är som kommunicerar.


Om ni använder olika logotyper, färger och typsnitt varje gång ni ska prata med er kund blir förvirringen stor. Dessutom signalerar man olika saker med olika visuella intryck.

Vem vill ni vara för era kunder?
Ska ni vara det moderna, snabbrörliga företaget eller det som signalerar stabilitet och kvalitet eller kanske ett företag som vill signalera konstnärlighet och kreativitet. 

Man kan jämföra det med hur du själv klär dig. En mörk kavaj signalerar en helt annan sak än en sliten röd t-shirt.

Vad säger er logotype?
Genom att arbeta med färger och former skapar man en logotype utifrån det du vill vara för dina kunder och omvärlden.

Exempel på logotyper EttOrd skapat.
Exempel på logotyper EttOrd skapat.

Se fler exempel på logotyper EttOrd skapat.

Vad säger era typsnitt?
Det är samma sak med typsnitt  De signalerar olika saker och är olika svåra att läsa. Ofta kombinerar man två och ibland även tre typsnitt i en grafisk identitet för att kunna uttrycka olika saker i olika sammanhang. Man använder också vanligtvis ett typsnitt till rubriker och ett till övrig text.

Vilket av dessa typsnitt nedan skulle du använda till en bank?

Det här är banken som vill signalera trygghet och kvalitet.

Det här är banken som vill signalera trygghet och kvalitet.

Det här är banken som vill signalera trygghet och kvalitet.

Det här är banken som vill signalera trygghet och kvalitet.

Till Kilenkrysset tog vi fram tre färger som skulle representera orden BYGGER, ÄGER och FÖRVALTAR.
Till Kilenkrysset tog vi fram tre färger som skulle representera orden BYGGER, ÄGER och FÖRVALTAR.

Vad signalerar olika färger?
Vill du ge ditt företag en varm känsla eller känsla av kvalitet eller kanske frihet?

Olika färger signalerar olika saker. Till exempel ger en mörblå färg en känsla av stringens och kvalitet. En färg som kan passa många företag i finans- och försäkringsvärlden.

Men i dag är också gränserna mer flytande. Vad står till exempel en bank för?

En nischbank vill kanske ge intryck av att vara uppstickare och då är färgvalet ett annat än när en traditionell bank väljer sina färger.

Så det gäller att tänka till på vad man vill signalera när man väljer sina företagsfärger.

Hur omfattande vill du att er grafiska identitet ska vara?
Du väljer hur omfattande er grafiska identitet ska vara. EttOrd kan hjälpa er med en omfattande identitet på flera sidor. Men ofta räcker det med en enkel identitet för att göra en väldigt stor skillnad.

Steget från att ge ett spretigt och oprofessionellt intryck till en varumärkesbyggande, enhetlig kommunikation är inte stort, men effekten är stor.

Vi har därför tagit fram ett baspaket för er som vill börja i liten skala för att sedan kanske utveckla med flera olika applikationer.

ETTORD:S BASPAKET GRAFISK IDENTITET

Vill du komma igång med en enkel grafisk identitet?
Vi erbjuder BASPAKET Grafisk identitet för 15 000 kr + moms.

Ladda ner vårt produktblad här.

Tveka inte, kontakta oss för ett inledande möte och diskussion hur vi skulle kunna ge ert företag ett riktigt bra grafisk identitet som förenklar och sparar tid när du ska kommunicera, stärker ert varumärke och ökar försäljningen.

MEJL: marie@ettord.se
MOBIL: 070 495 88 80